DEVAM: 82. Mezi'nin
Hükmü
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ
عُرْوَةَ عَنْ
عُرْوَةَ
أَنَّ
عَلِيَّ بْنَ
أَبِي طَالِبٍ
قَالَ
لِلْمِقْدَادِ
وَذَكَرَ
نَحْوَ هَذَا قَالَ
فَسَأَلَهُ
الْمِقْدَادُ
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لِيَغْسِلْ
ذَكَرَهُ
وَأُنْثَيَيْهِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَرَوَاهُ
الثَّوْرِيُّ
وَجَمَاعَةٌ
عَنْ هِشَامٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
الْمِقْدَادِ
عَنْ عَلِيٍّ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Urve'den, rivayet
edilmiştir.Urve; "Ali b. Ebi Talib Mikdad'a şöyle dedi;' diyerek (bir
önceki) Süleyman b. Yesar'ın rivayetindekilerin benzerini zikretti. Sonra Urve
dedi ki; Mikdad, Rasülullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e sordu, (sallallahu
aleyhi ve sellem) da; "Zekerini ve hayalarını yıkasın." Buyurdu.
Ebu Davud dedi ki; Bu
hadisi Sevri ve bir cemaat, Hişam babası Mikdad ve Hz. Ali senediyle Resulullah
(s.a.v.)'den rivayet etmiştir.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel
AÇIKLAMA: Hadis, Urve, Hz. Ali ile Mikdad arasında geçen
bir konuşmayı haber vermektedir. Aslında Urve bu konuşma anında onların yanında
değildi. Hadiseyi Ali b. Ebi Talib veya Mikdad'dan duymuş olması muhtemeldir.
Bazı
nüshalarda ,Ebu Davud'un ilavesindeki;"Mikdad'dan" ibaresi mevcut
değildir. Doğrusu da böyle olması gerekmektedir. Çünkü, Mikdad, hadisi bizzat
Resulullah'dan duymuştur. Buna göre Hz. Ali'den rivayet etmesine lüzum yoktur.
Hadisdeki:
"Zekerini ve hayalarını yıkasın." ifadeleri emir olması sebebiyle
Ahmed b. Hanbel ve bazı fukahaya göre vücub ifade eder. Yani hem zekerin hem de
hayaların yıkanması gerekir.
Cumhur-u
ulemaya göre hayaların da zekerle birlikte yıkanması menduptur. Ancak, hayalara
da bir şey bulaştığı takdirde yıkanması vaciptir.
Hattabi
de, "Hayaların soğuk su ile yıkanması hakkındaki emir, şehveti kırması,
meziyi azaltması ve tıbben faydalı olduğu içindir" demektedir.
Hadisten
Mezi sebebiyle hayaların ve zekerin yıkanmasının gerektiği hükmü çıkarılabilir.